Dit keer geen case maar een interview met niemand minder dan Stijn Hermsen. Lees alles over zijn reis van stagiair tot eigenaar, zijn gaafste opdracht en onvermijdelijke stressmomenten.
Wie is Stijn Hermsen?
Stijn komt oorspronkelijk uit de Betuwe en hij heeft zijn thuis momenteel gevonden in het hart van Nijmegen. In zijn vrije tijd staat hij het liefst op de golfbaan of op de piste in Flachau. Maar als dat niet kan, dan draait hij zijn hand ook zeker niet om voor een biertje met vrienden in het weekend.
Van stagiair naar mede-eigenaar
In 2019 was Stijn naarstig op zoek naar een afstudeerstage om zijn studie Commerciële Economie mee af te ronden. Hij had nog twee weken voor de deadline verstreek. Op LinkedIn zag hij een mogelijkheid bij Bar Company (BC). BC was geen onbekende club voor Stijn, gezien hij hier in zijn tweede studiejaar ook al stage had gelopen. Met een beetje creativiteit werd de afstudeeropdracht geaccepteerd en Stijn had zijn GO.
BC eigenaren Tim Wildenbeest en Djordi te Nijenhuis verhuurden op dat moment al koffiemachines als aanvulling op de barista services. Echter op een laag pitje en zonder de focus die het concept nodig had om er een groot succes van te maken.
Na twee keer een half jaar intensief samengewerkt te hebben met Stijn, zagen Tim en Djordi in Stijn het ontbrekende puzzelstukje om het team mee te completeren.
'Maar héél af en toe kom je iemand tegen met wie je een zakelijk avontuur wel aan durft. Er moet dan een synergie zijn van kwaliteiten, persoonlijkheid en een hele goede klik. Die was er', aldus Tim.
‘Kom zondag maar even een bakkie bij mij thuis doen Stijn’ zei Tim, ‘Djordi komt ook’. Stijn verwachtte een baan aangeboden te krijgen, maar ontving echter het voorstel om samen met hen een nieuwe BV op te richten. Bar Company Koffiemachines was geboren.
Stijn vertelt: ‘De start was bijzonder. We begonnen het bedrijf met een flinke aankoop van 15 nieuwe machines en namen een ervaren sales medewerker in dienst. Achteraf helaas slecht getimed want een week nadat we de machines ontvingen brak Corona uit en draaiden we bijna twee jaar lang geen evenementen.
Nu, ruim 4 jaar later beschikken we over meer dan 200 koffiemachines’.
Fun fact: Stijns persoonlijke BV heet: ‘Vrijheid is een volgetankte Mercedes B.V.’. (dit is geen geintje).
Dit maakt Bar Company Koffiemachines uniek
Met BC komen we uit de gastvrijheidsbranche. Mede hierdoor zijn flexibiliteit en service onze kernwaarden. Combineer dit met 15 jaar ervaring op evenementen en een flinke dosis technische kennis van onze monteurs en je hebt een unieke combinatie te pakken. Dit zie je terug in oa. enthousiaste collega’s die problemen als uitdagingen zien.
Op het eerste gezicht lijkt BCK misschien gewoon een verhuurbedrijf van koffiemachines, maar hiermee zouden we onszelf te kort doen.
'Het zit hem in de voortdurende inzet van ons complete team om verder te gaan dan de verwachtingen. We adviseren onze klanten proactief, bieden alle benodigde hulp en gaan geen uitdaging uit de weg. Of het nu gaat om last-minute verzoeken, technische problemen of speciale verzoeken' aldus Stijn.
Waarom geen dag hetzelfde is
Een dag in het leven van Stijn, is een avontuur op zich. "Geen enkele dag is hetzelfde," zegt hij met een glimlach.
Soms begint zijn dag op de weg, vanwege afspraken die hij heeft met klanten. Deze ontmoetingen draaien vaak om persoonlijk contact te maken en de behoeften van zijn klanten te begrijpen. 'Hierdoor sluit onze dienstverlening vaak naadloos aan op de behoeften van onze klanten'.
Maar er zijn ook dagen waarop de zaken een onverwachte wending nemen. Als er geen storingsmonteurs beschikbaar zijn en er doet zich een probleem voor, stapt Stijn als eerste de bus in. Hij is niet de persoon die achter een bureau blijft zitten van 9 tot 5. Hij is operationeel betrokken en hij vindt het belangrijk om zelf mee te draaien in het bedrijf. Door zelf op de werkvloer aanwezig te zijn, kan hij problemen identificeren en oplossen, en tegelijkertijd het team leiden en aansturen waar nodig is.
Tomorrowland: de gaafste opdracht tot nu toe
Stijn is nauw betrokken bij het koffie-vraagstuk op Tomorrowland festival. Hij leidt hier een team van tientallen collega's en voorziet twee weken lang honderdduizenden bezoekers van koffie. Dit is een droom die uitkomt, want het is in de ogen van Stijn misschien wel het gaafste festival ter wereld.
'Het is verbazingwekkend om te zien hoe dit evenement wordt opgebouwd, hoe alles draait op de piek en in het bijzonder hoe duizenden mensen met uit verschillende disciplines samenwerken.
Bij Tomorrowland draait alles om samenwerking. Het is als een grote familie die samenwerkt om iets prachtigs te creëren, in plaats van dat iedereen voor eigen gewin gaat en elkaar daarom soms tegenwerkt.' aldus Stijn.
Stress is een bondgenoot die aanzet tot actie
Af en toe een stressmomentje is onvermijdelijk op evenementen als Tomorrowland, Formule 1, Concert at Sea of De Zwarte Cross. Wanneer deze zich voordoen blijft Stijn kalm en gefocust. Voor hem is stress geen vijand, maar eerder een bondgenoot die hem aanzet tot actie. Hij schakelt gemakkelijk en denkt altijd in oplossingen, zelfs onder enorme druk.
Voor de mede-eigenaar van BCK draait alles om planning en voorbereiding. Hij gelooft dat een goede voorbereiding 80% van het werk is.
Maar zelfs met de beste planning kunnen er altijd onverwachte dingen gebeuren. Het team van BCK weet dat het niet altijd gaat zoals gepland, maar zij zijn vastbesloten om altijd het beste servicelevel te leveren.
Voor hem is het alles of niets. ‘Als ik iets doe, wil ik het voor de volle 100% goed doen, anders doe ik het liever niet’ verteld Stijn. Het streven naar perfectie is wat hem drijft.
Op de Formule 1 gingen we de uitdaging aan
Het was de dag voor de Formule 1 en de spanning hing in de lucht. Het team van BCK werkte tegen de klok om alles op tijd klaar te krijgen. Maar toen op het laatste moment de waterleidingen open gezet werden, ontdekten ze een verrassende hindernis: zand. Het bleek dat er in de waterleiding zand zat. Hierdoor liepen meer dan 100 machines in storing.
In plaats van te bezwijken onder druk, ging Stijn de uitdaging aan. Gedurende de hele nacht werkte hij door, demonteerde hij de machines, verwijderde hij het zand en zette hij de machines weer in elkaar. Uiteindelijk heeft de bezoeker hier niets van gemerkt en was er overal op tijd koffie verkrijgbaar.
BCK begeeft zich in de groeifase
BCK bevindt zich momenteel in een groeifase en heeft grote ambities. Djordi, Tim en Stijn willen nog meer bedrijven en evenementen van dienst zijn en streven zodoende naar uitbreiding in omvang. Maar minstens zo belangrijk is het behoud van de hechte groep collega's. Deze collega's maken het werk namelijk nog veel leuker volgens Stijn.
Een ander belangrijk doel is het verkennen van nieuwe markten, met name in België en Duitsland
Stijn ziet vooral kansen in Duitsland, waar de beurzen-markt aanzienlijk is en waar BCKs unieke aanpak nog niet gebruikelijk is.
Met een focus op groei, teamwork en innovatie, is de toekomst van BCK veelbelovend als we Stijn mogen geloven.
Als Stijn ergens trots op is…
Als mede-eigenaar van BCK is hij vervuld van trots wanneer hij terugkijkt op de reis die het bedrijf heeft afgelegd. "De groei die we hebben doorgemaakt in ongeveer vier jaar tijd is echt ongelofelijk," zegt hij met een glimlach. "We hadden nooit gedacht dat we zoveel koffiemachines zouden hebben. En we zijn ook trots dat zoveel mooie bedrijven en gave evenementen op onze dienstverlening vertrouwen. Dat is natuurlijk wel echt supergaaf."
Het team heeft hier een groot aandeel in gehad. "Ik ben ontzettend blij met onze collega's" merkt Stijn op. "Iedereen is goed in wat ze doen, en misschien nog belangrijker, iedereen vindt zijn werk ook echt leuk. Dat is iets wat heel belangrijk is."
Met een trotse blik op het verleden en een gedreven visie voor de toekomst blijft Stijn vastberaden om BCK naar het volgende level te leiden. "Samen hebben we al zoveel bereikt," zegt hij vol enthousiasme. Met ons gedreven team, onze fijne partners en onze loyale klanten zijn de mogelijkheden eindeloos. Bij Bar Company Koffiemachines draait het niet alleen om koffie, maar om de ervaring die we samen creëren. “En dat is iets om echt trots op te zijn."